Липсата на етика в бранша поставя капани за потребителя и инвеститора Факт е, че брокерът има повече информация от потребителя, което означава, че вторият е по-застрашен от грешки. Според наблюденията на SIMAR RE, потребителите не знаят какво да изискват от брокера си. И съответно – не знаят от какво могат и трябва да се предпазят. Това позволява на некоректните в бранша да осъществяват дейността си, водени само от личния си финансов интерес, дори и на гърба на клиентите си. Вече всички знаем, че имотните сайтове са пълни с фалшива информация по отношение на предлаганите имоти. Какви обаче са реалните числа? Според изследвания на SIMAR RE над 60% от обявите за жилища под наем в София са нереални.
По-добро, но в никакъв случай розово, е положението при продажбите – около 40% е делът на нереалните обяви.
Кой печели от фалшивите обяви? Каква е целта на фалшивите обяви? Основно – да бъдете привлечени като клиенти и след това да се реализира продажба или отдаване на имот и да заплатите комисионна, но за друг имот. Особено често явление през последните две години е и практиката, при която в обявите се пише, че имотът се предлага само за частни лица.
Това обикновено е индикация за две неща: – имотът въобще не съществува и целта е да бъдете привлечени за клиенти и след това да ви се предложи по-скъп имот; – брокерът просто е „затворил“, казано на наш жаргон, офертата за клиенти на други брокери, като целта му е да вземе две комисионни; Важно е какъв е резултатът за вас, потребителите – скоро ще ви разкажа в рубриката, която създадох: Real estate. Real ethics.